Eiropas Migrācijas tīkls (EMT) ir publicējis pētījumu “Cilvēku tirdzniecība – starptautiskā dimensija”, kurā apkopota informācija par 25 EMT dalībvalstu un novērotājvalstu rīcībpolitiku un pieredzi cīņā ar cilvēku tirdzniecību.
Pētījumā izvērtēta valstu pieeja, kas saskaņota ar Eiropas Savienības stratēģiju cīņai pret cilvēku tirdzniecību 2021.–2025. gadam, fokusējoties uz:
- noziegumu novēršanu,
- tiesībaizsardzību un vainīgo saukšanu pie atbildības,
- cietušo atbalstu un aizsardzību,
- starptautisko sadarbību.
Pieaug trešo valstu valstspiederīgo īpatsvars
Lai arī daļa cietušo ir ES pilsoņi, 2022. gadā trešo valstu valstspiederīgie veidoja 63,1 % no identificētajiem cilvēku tirdzniecības upuriem. Salīdzinājumam – 2019.–2021. gadā šis īpatsvars bija ap 43 %. Vienlaikus daudzi cilvēku tirdzniecības gadījumi joprojām paliek neatklāti.
Politikas pasākumi un starptautiskā sadarbība
Lai apkarotu cilvēku tirdzniecības starptautisko dimensiju, dalībvalstis īsteno dažādus pasākumus. To galvenie virzieni ir:
- noziegumu novēršana,
- cietušo aizsardzība,
- tiesībsargājošo iestāžu koordinācija,
- vainīgo kriminālvajāšana.
Daudzas valstis piemēro mērķētas pieejas, koncentrējoties uz konkrētiem reģioniem, izcelsmes valstīm vai migrantu grupām, lai samazinātu riskus.
Nozīmīga loma NVO un starptautiskajām organizācijām
Lielākā daļa pasākumu, kas vērsti uz trešo valstu valstspiederīgajiem, tiek īstenoti sadarbībā ar starptautiskām organizācijām (īpaši IOM) un nevalstiskajām organizācijām, kas bieži vien tiek finansētas no valstu un ES līdzekļiem.
Valstis integrē šos pasākumus plašākās stratēģijās, sasaistot tos ar migrācijas, patvēruma, robežu kontroles un organizētās noziedzības novēršanas politikām.
Izaicinājumi un rekomendācijas
Pētījumā valstis uzsver nepieciešamību:
- uzlabot cietušo identificēšanu un aizsardzību, tostarp izmantojot finanšu izmeklēšanu un digitālo uzraudzību,
- stiprināt institucionālās kapacitātes, īpaši tiesībaizsardzības iestādēs,
- pastiprināt sadarbību ar trešām valstīm, lai efektīvāk apkarotu cilvēku tirdzniecību.
Iepazīties ar tēmas īsu kopsavilkumu vai pētījuma pārskatu.