• Personas apliecība jeb elektroniskā identifikācijas karte (eID karte) ir personu apliecinošs dokuments, kas apliecina tā turētāja identitāti un tiesisko statusu gan klātienē, gan elektroniskajā vidē. eID karte ir Latvijas Republikas īpašums.
  • Ja eID kartei ir derīgs termiņš, tā nav jāmaina pret jauno eID karti.​​​​​​​

eID karti var noformēt trīs veidos:

  1. rindas kārtībā, neveicot iepriekšēju pierakstu, bet ierodoties sev tuvākajā Pārvaldes nodaļā. Pakalpojumu tikai pēc iepriekšēja pieraksta sniedz Siguldas, Līvānu, Krāslavas un Smiltenes filiāle;
  2. piesakoties rindā attālināti konkrētā Pārvaldes nodaļā un konkrētā dienā, izmantojot Qticket mobilo lietotni;
  3. veicot iepriekšēju pierakstu uz konkrētu datumu un konkrētu laiku  TE.
  • 10 darbdienu laikā – 15 eiro
  • 2 darbdienu laikā – 30 eiro

Ja eID karte tiek noformēta vienlaicīgi ar pasi, atvieglojums netiek piemērots.

Ja eID karti izsniedz

  • bērnam vai jaunietim, kurš nav sasniedzis 20 gadu vecumu;
  • likuma “Par valsts pensijām” 11. p. 1. d. noteikto vecumu sasniegušai personai;
  • personai, kurai piešķirta vecuma pensija (uzrādot pensionāra apliecību);
  • personai ar I vai II grupas invaliditāti (uzrādot invaliditāti apliecinošu dokumentu),

valsts nodevas atvieglojums par eID kartes izsniegšanu:

  • 10 darbdienu laikā - 5 eiro
  • 2 darbdienu laikā - 15 eiro

Apmaksāt valsts nodevu par eID kartes izsniegšanu var

  • klātienē jebkurā klientu apkalpošanas nodaļā ar bankas norēķinu karti (VISA, VISA Electron, Maestro, Master). Norēķinos ar maksājumu kartēm komisijas maksu sedz Valsts kase no valsts budžeta līdzekļiem;
  • attālināti, izmantojot kredītiestāžu pakalpojumus ar pārskaitījumu, vai internetbankā. Ja pakalpojuma apmaksu veicat ar pārskaitījumu kredītiestādē vai internetbankā, lūdzam ņemt vērā, ka maksājuma apstrāde var ilgt vairākas dienas. Ja maksājums vēl nebūs ienācis Valsts kasē, Pārvaldei nav tiesību sniegt pieprasīto pakalpojumu!

Bankas rekvizīti - Nodeva par eID kartes izsniegšanu

Saņēmēja nosaukums: Valsts kase
Saņēmēja reģistrācijas numurs: 90000050138
Bankas konts: LV86TREL1060140918200
Bankas nosaukums: Valsts kase
Bankas kods: TRELLV22

Maksājuma mērķī jānorāda:  
PADxxxxxxx,tās personas vārds un uzvārds, par kuru tiek veikta valsts nodeva
(“xxxxxxx” vietā – numurs, kas norādīts uz kvīts, kuruizsniedz eID kartes noformēšanas brīdī)

  • eID karti var noformēt 2 darbdienu laikā, maksājot paaugstināto valsts nodevu 30 eiro apmērā.
  • eID karti var noformēt 10 darbdienu laikā, maksājot valsts nodevu 15 eiro apmērā.
  • Bērniem līdz 5 gadiem – 2 gadi vai uz ceļojuma laiku, kas nav ilgāks par 5 gadiem.
  • Personām no 5 gadu vecuma –5 gadi.
  • Personām no 20 gadiem – 10 gadi.
  • Personām no 14 gadu vecuma eID kartē tiek iekļauti sertifikāti, kas nodrošina personai iespēju sevi identificēt elektroniskajā vidē un parakstīt dokumentus ar drošu elektronisko parakstu.
  • Saņemot eID karti, tiek izsniegta arī aploksne, kurā norādīts PIN 1, PIN 2 un PUK. PIN1 nepieciešams, apliecinot identitāti digitālajā vidē, bet PIN2 – veicot e-maksājumus un dokumentu parakstīšanu. PUK kods būs nepieciešams, lai nomainītu vai atbloķētu PIN kodus.
  • Lai ar eID karti varētu identificēt sevi elektroniskajā vidē un elektroniski parakstīt dokumentus, nepieciešams dators, karšu lasītājs, eID karte un PIN, PUK kodi.
  • Dokumentiem, kas parakstīti ar drošu elektronisko parakstu, ir tāds pats juridiskais spēks kā dokumentiem, kas parakstīti papīra formātā.
  • Jaunu PIN/PUK kodu aploksni var saņemt tikai klātienē jebkurā Pārvaldes teritoriālajā nodaļā, līdzi ņemot eID karti.

Plašāka informācija par e-parakstu atrodama eparaksts.lv mājaslapā.

  • Ko man darīt, ja gribu aktivizēt eID kartē iekļautos sertifikātus?

eID kartē iekļautie sertifikāti tiek aktivizēti, ja iesniegumā par eID kartes izsniegšanu Jūs piekrītat sertifikātu aktivizēšanai un uzņematies iesniegumā norādītās saistības. Ja Jūs sākotnēji, saņemot eID karti, atteicāties no sertifikātu aktivizēšanas, Jūs varat pieprasīt sertifikātu aktivizēšanu visā eID kartes derīguma termiņa laikā, apmeklējot jebkuru Pārvaldes teritoriālo nodaļu vai Latvijas pārstāvniecību ārzemēs, uzrādot eID karti un parakstot atbilstoša satura iesniegumu.

  • Kā atjaunot sertifikātus eID kartē?

Ja eID kartē sertifikātu derīguma termiņš ir īsāks par eID kartes derīguma termiņu, sertifikātus nepieciešams atjaunot. Tos var atjaunot programmas Latvia eID PinTool jaunākajā versijā nr. 2.0.13. Pamācību sertifikātu atjaunošanai meklē eParaksts.lv mājaslapā.

Lietotājiem, kuri iepriekš nav izmantojuši eParaksts eID kartē, jāatceras, ka kartes izmantošanai nepieciešams sagatavot datoru darbam ar eID karti.
Pēc sertifikātu derīguma termiņa beigām, sertifikātus nebūs iespējams atjaunot un būs nepieciešams pieteikties jaunai eID kartei.

  • Kā pārbaudīt eID kartes sertifikātu derīguma termiņu?

eID kartes sertifikātu derīguma termiņu var pārbaudīt, ievietojot eID karti karšu lasītājā un atverot programmas eParakstītājs 3.0 sadaļu "Rīki" -> "Sertifikāti”.

  • Vai saņemšu informāciju par to, ka sertifikāta derīguma termiņš beigsies?

eID karšu lietotāji, kuriem ir aktivizēti eParaksta sertifikāti, saņems vairākus atgādinājumus par sertifikātu derīguma termiņu tuvošanos, kur būs iekļauta instrukcija kā veikt eParaksta sertifikātu atjaunošanu. Atgādinājumi tiks nosūtīti uz e-pasta adresi, kas norādīta saņemot eID karti. 

  • Vai eID karte ir obligāts dokuments?

Jā, no 2023. gada 1. maija eID karte ir obligāts personu apliecinošs dokuments Latvijas Republikas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu.

  • Vai eID karti drīkst mainīt pirms tās derīguma termiņa beigām?

Jā, eID karti drīkst mainīt pirms tās derīguma termiņa beigām.

  • Vai eID kartē var iekļaut informāciju par bērniem? 

Nē, eID kartē nevar ierakstīt informāciju par bērniem.

  • Vai eID kartē ir iekļauta iespēja elektroniski parakstīt dokumentus?

Jā, visiem eID kartes turētājiem no 14 gadu vecuma eID kartēs tiek iekļauti elektroniskā paraksta sertifikāti un elektroniskās identifikācijas sertifikāti.

Parakstīt dokumentus elektroniskajā vidē personai būs iespēja, ja, saņemot eID karti, persona ar atsevišķu parakstu iesniegumā eID kartes izsniegšanai būs lūgusi aktivizēt sertifikātus.

Ja, saņemot eID karti, persona ir atteikusies aktivizēt elektroniskā paraksta sertifikātu un elektroniskās identifikācijas sertifikātu, iespēju elektroniski parakstīt dokumentus vai apliecināt savu identitāti elektroniskajā vidē varēs izmantot vienīgi tad, ja eID kartes derīguma termiņa laikā atkārtoti apmeklēsiet Pārvaldes nodaļu, lai lūgtu aktivizēt sertifikātus. Līdzi būs jāņem eID karte, un būs jānorāda kontaktinformācija (elektroniskā pasta adrese vai mobilā tālruņa numurs).

  • Vai eID karte ir ceļošanas dokuments?

Jā, ar eID karti Latvijas pilsonis var ceļot Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijā. Lai dotos uz trešajām pasaules valstīm, nepieciešama pase. Plašāka informācija atrodama Ārlietu ministrijas mājaslapā

  • Vai eID karte ir mans īpašums?

Nē, personu apliecinošs dokuments ir nevis konkrētā cilvēka, bet gan Latvijas Republikas īpašums. Maksājot valsts nodevu par eID kartes izsniegšanu, persona  to nepērk, bet maksā valsts nodevu par dokumentu izsniegšanu. 

  • Vai ar eID karti drīkst ceļot uz visām valstīm pasaulē?

Nē, ar eID karti nav iespējams ceļot uz valstīm, kurās nepieciešama vīza, kā arī valstīm, kurās eID karte nav atzīta kā personu apliecinošs dokuments un ir īpaši ieceļošanas noteikumi. Informāciju par valstīm, kurās iespējams ieceļot ar eID karti var atrast Ārlietu ministrijas mājaslapā.
Pirms ceļojuma lūdzam vēlreiz pārliecināties par personu apliecinoša dokumenta veidu, kas vajadzīgs ieceļošanai noteiktajā valstī.